Het bedenken van een bedrijfsidee en het starten van een bedrijf kan overweldigend en ingewikkeld lijken. Er zijn zoveel dingen die u moet overwegen, van het bedenken van een uitstekend idee tot het registreren van een bedrijf, helemaal tot bedrijfsplanning, fondsenwerving en nog veel meer. Hier vind je een stap-voor-stap gids voor het starten van een bedrijf om je te laten zien hoe je een bedrijf kunt beginnen. Het behandelt alle denkbare zaken die je zou willen weten bij het opzetten van een bedrijf, inclusief:
- Leer wat voor soort ondernemer je bent voordat je begint
- Bedenk goede, nieuwe zakelijke ideeën
- Onderzoek hoe haalbaar jouw ideeën zijn
- Het opstellen van een ondernemingsplan
1. Leer wat voor soort ondernemer je bent (voordat je begint)
Een bedrijf starten is een proces dat een enorme hoeveelheid denkwerk en zorgvuldig onderzoek kost. Eerst moet je goed kijken naar jouw sterke en zwakke punten en jouw vaardigheden. Zo kan je gaan nadenken over wat je wel kunt en wat je niet goed in bent. Het is belangrijk om hier te beginnen, zelfs als je al ’s werelds beste idee hebt, omdat je misschien niet de vaardigheden of persoonlijkheidskenmerken hebt om het tot een succesvol bedrijf te maken. Je wilt bedrijfsideeën bedenken waarbij je van nature het meest geschikt bent om succesvol te zijn, bijvoorbeeld:
- Een persoon met een behoorlijk niveau van programmeervaardigheid is goed geschikt om een webontwikkelingsbureau te beginnen.
- Iemand met een korte aandachtsspanne zal misschien geen boekhoudkundige onderneming overwegen.
- Iemand die er niet van houdt om met nieuwe mensen te spreken, zou geen bedrijf overwegen dat sterk klantgericht is.
Dit zijn slechts drie algemene voorbeelden, maar het geeft je een idee van het denkproces. Het belangrijkste is dat je inzicht krijgt in jouzelf (en je team), en dat je weet of je geschikt bent voor bepaalde bedrijfsideeën, bedrijfssectoren of specifieke soorten bedrijven. Zo kan je ideeën opdoen en bepalen wat voor bedrijf je zou kunnen starten.
Wat is je motivatie?
Voordat je een bedrijf begint, moet je heel goed weten waarom je dat doet. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar er zijn eigenlijk heel veel redenen waarom iemand ervoor zou kiezen om de zekerheid van een baan en carrière de rug toe te keren voor de onzekerheid van het starten van een bedrijf. Dus hoe duidelijker je bent over wat je precies probeert te bereiken, hoe groter de kans dat je het bereikt.
Rijkdom, macht, roem, de wereld redden? De meeste ondernemers worden gemotiveerd door een mix van bovenstaande zaken, hoewel de meesten dat niet graag toegeven. Begrijpen wat jouw drijft om een bedrijf te beginnen is een belangrijke factor bij het bepalen van het soort bedrijf dat je moet beginnen. Waarom? Omdat wanneer een bedrijf dat je start niet in overeenstemming is met jouw persoonlijke ambitie, de kans veel groter is dat je zult falen.
U moet er bijvoorbeeld vanaf het begin voor zorgen dat uw persoonlijke doelen en drijfveren verenigbaar zijn met het bedrijf:
- Iemand die rijkdom nastreeft, zou kunnen kijken naar bedrijven in de financiële dienstensector, waar inkomsten doorgaans veel hoger zijn dan andere startende bedrijven.
- Iemand die macht en invloed zoekt, zou dit kunnen bereiken via elke vorm van mediabusiness.
- Iemand die op zoek is naar roem zou het best geschikt kunnen zijn voor een entertainment gerelateerd bedrijf.
- Iemand die de wereld wil redden, zou een bedrijf kunnen beginnen dat de klimaatverandering aanpakt door middel van hernieuwbare energie.
Het is belangrijk te begrijpen waarom je een bedrijf start, zodat je je kunt richten op bedrijfsideeën die jou helpen te komen waar je heen wilt.
Zorg ervoor dat het een goede reden is om te beginnen
In werkelijkheid zal je waarschijnlijk niet slechts één reden hebben om een bedrijf te starten; waarschijnlijk is het een combinatie van verschillende redenen. Wees je er van bewust dat de doelstellingen met elkaar in strijd kunnen zijn. Het oprichten van een familiebedrijf voor de lange termijn, dat de generaties moet doorgeven, kan bijvoorbeeld onverenigbaar zijn met het maken van een serieus fortuin, omdat je het bedrijf misschien moet verkopen om de volledige waarde ervan te realiseren.
Hoewel het mogelijk is een succesvol bedrijf op te zetten alleen om veel geld te verdienen, zal het in werkelijkheid hard werken zijn als er niet ten minste één andere factor is die als motivator fungeert. Dit komt omdat het vele jaren kan duren tussen het starten van een bedrijf en het ontvangen van enig geld ervan . En het onderweg hard werken is.
Je hoop vestigen op een toekomstige pot met goud is waarschijnlijk niet genoeg om je door de moeilijke tijden heen te helpen. Zorg er dus voor dat je een goede reden hebt, werk hard en geniet van wat je aan het bouwen bent!
Begrijp jouw passies als ondernemer
Als je een bedrijf wilt starten, is de kans op succes groter als je er een passie voor hebt. De belangrijkste reden hiervoor is simpel: je zult harder werken en meer doorzettingsvermogen hebben voor een bedrijf waar je gepassioneerd over bent, en dus meer kans hebben om te slagen. Vaak is passie het enige verschil tussen een ondernemer die een succesvol bedrijf start en een ondernemer die faalt.
De logica schrijft voor dat als je een succesvol bedrijf wilt beginnen, je moet beginnen op een gebied waar je al een passie voor hebt. Om uit te zoeken voor welke bedrijven of sectoren je een passie hebt of zou kunnen hebben, begin je met na te denken over de gebieden, activiteiten en dingen waar je een passie voor hebt, dat wil zeggen, die je interesseren en waar je een uitgesproken mening over hebt, bijvoorbeeld:
- Iemand die van wandelen houdt, zou kunnen overwegen een reisbedrijf op te zetten.
- Iemand die van Lego houdt, zou kunnen denken aan een speelgoed- of bouwbedrijf.
- Iemand die zijn hele leven een passie voor muziek heeft gehad, zou een bedrijf kunnen beginnen dat met geluid te maken heeft
Als u offline of online bedrijfsideeën bedenkt, bedenk dan dat het al moeilijk genoeg is om een bedrijf te beginnen. Als u ervoor zorgt dat het er een is waar u gepassioneerd over bent, is de kans op succes veel groter.
Heb je de juiste leeftijd om een bedrijf te starten?
Vragen als wat is de gemiddelde leeftijd van een oprichter van een startup, wat is de optimale leeftijd om een oprichter te zijn en is het mogelijk om te oud/te jong te zijn om een startup te beginnen, worden allemaal vaak gesteld. Interessant is dat uit een nieuwe Harvard studie is gekomen dat de beste leeftijd om een startup te beginnen rond de 45 jaar ligt.
Maar uiteindelijk mag leeftijd natuurlijk geen beperkende factor zijn voor succes. Er zijn voor- en nadelen aan bepaalde leeftijden, en sommige mensen kunnen vooroordelen hebben over de ene of de andere leeftijd. Wat het opstarten van een bedrijf betreft, hangt het vaak af van de omstandigheden en het denkproces van het individu.
Jouw leeftijd zou ver onderaan de lijst van factoren moeten staan waarmee je rekening moet houden als je overweegt een startup te beginnen. Startups zijn zo’n achtbaan dat de emoties die een oprichter dagelijks ervaart, van hoogtepunten tot diepe dalen, de voor- en nadelen van de leeftijd van de oprichter in het niet doen vallen. Er zijn vele maatstaven waar startende ondernemers op elk moment aandacht aan kunnen besteden. Naar mijn mening zou leeftijd daar niet bij moeten horen.
2. Het bedenken van goede zakelijke ideeën
Een bedrijfsidee bedenken is relatief eenvoudig, maar een goed bedrijfsidee bedenken is moeilijk. Het is van cruciaal belang voor jouw succes dat je in het begin zo veel mogelijk ideeën verkent voordat je beslist met welk idee je uiteindelijk verder gaat.
Start met het genereren van bedrijfsideeën
Het is nu tijd om met ideeën te komen. Dit is vaak een lang en tijdrovend proces, maar met wat geduld zal je een aantal fantastische ideeën kunnen uitwerken. Hieronder vind je advies over hoe je aan de slag kunt gaan in het denkproces en met geweldige bedrijfsideeën kunt komen!
Los een probleem op dat potentiële klanten belangrijk vinden
Begin met na te denken over welke belangrijke problemen je zou kunnen oplossen en hoe. Veel succesvolle bedrijven zijn begonnen met een missie om echte problemen op te lossen die miljoenen mensen raken en een oplossing te bieden via hun producten en diensten.
Elon Musk van Tesla bijvoorbeeld begon met het doel om de auto’s in de wereld puur elektrisch te maken. Hij is goed op weg en heeft in korte tijd een enorm succesvol miljardenbedrijf opgebouwd.
Bedenk waar je een betere oplossing biedt
Zoek naar gebieden waar al oplossingen beschikbaar zijn, maar waar je het beter kunt doen dan bestaande bedrijven, hetzij op het gebied van efficiëntie, innovatie of kosten.
Apple bijvoorbeeld kwam meer dan tien jaar geleden als underdog met een nieuw innovatief product op de markt voor mobiele telefoons en is nu marktleider. Ondanks het feit dat de technologie al jaren beschikbaar was, had nog niemand het innovatieniveau van de iPhone op de markt gebracht.
Wees goedkoper dan andere bedrijven
Je moet op zoek gaan naar gebieden waar je de klant aanzienlijke besparingen kunt bieden ten opzichte van concurrenten. Dit soort bedrijven groeit ongelooflijk snel, vooral tijdens recessies.
Innoveren in een traditionele, traag veranderende markt
Is er een sector of industrie die in de laatste 10 tot 100 jaar niet veel innovatie heeft gekend? Dit is vaak het geval in niet-tech industrieën die traag zijn om verandering door te drukken terwijl de status quo winstgevend blijft.
Deze industrieën hebben vaak enorme mogelijkheden om ze te ontwrichten met nieuwe technologieën, innovaties, systemen en methoden. Zo is de taxisector pas onlangs snel veranderd door de introductie van Uber, dat de manier waarop we taxi’s vinden en huren heeft geïnnoveerd.
Bouw een bedrijf voor een toekomstige behoefte of markt
Probeer in de toekomst te denken, hoe ziet de wereld er over 5 of 10 jaar uit? Door over de toekomst na te denken, kan je nadenken over nieuwe markten en niches die zich kunnen openen als gevolg van innovaties en nieuwe technologieën.
Zo zijn cryptocurrencies zoals Bitcoin in de afgelopen jaren uitgegroeid tot belangrijke markten op zich, met een heel ecosysteem van technologie en infrastructuuraanbieders die zich eromheen ontwikkelen.
Kopieer andere bedrijven en wees beter
Tenzij je in de voorhoede van de technologie staat, is het onwaarschijnlijk dat jouw bedrijfsideeën uniek zijn. Veel van ’s werelds grootste bedrijven waren niet revolutionair, toch kwamen ze op markten met ontwikkelde spelers en presteerden ze gewoon beter dan alle anderen.
Je hoeft niet het meest originele idee te hebben om een briljant bedrijf te creëren, je moet het gewoon beter doen dan iemand anders! Microsoft bijvoorbeeld kwam uit het niets en versloeg elke andere concurrent om de dominante leverancier van besturingssystemen te worden in het begin van de jaren 1990.
Maak van uw hobby een bedrijf
Een logische sprong is om van een hobby een echt bedrijf te maken. Waarom? Een hobby is iets waar je al veel van weet, duidelijk een passie voor hebt en je weet waar je moet beginnen. Het is bijvoorbeeld logisch om van het verzamelen van modellen naar het verkopen van modellen te gaan.
Beperk u niet tot één bedrijfsidee
Het is gemakkelijk om genoegen te nemen met één idee, maar om jezelf de beste kans te geven om met een geweldig idee op de proppen te komen, is het het beste om er een paar uit te kiezen om te onderzoeken en te vergelijken.
Als je vastzit, stop dan met denken
Je kunt er te veel over nadenken als het op ideeënvorming aankomt, dus als je vastzit, stop er dan mee. Vaak, als je stopt met actief nadenken over iets zal de oplossing of het idee later naar je toe komen.
3. Onderzoek hoe haalbaar jouw bedrijfsideeën zijn
In dit stadium gaat het erom jouw bedrijfsidee zo goed mogelijk te onderzoeken om te beslissen of jouw idee of ideeën kunnen uitgroeien tot een geweldig bedrijf. Om ze te kunnen beoordelen en vergelijken, wil je een duidelijk inzicht hebben in de onderstaande punten.
Definieer en analyseer jouw doelmarkt
Is er een markt voor het bedrijf, het product of de dienst en is die markt groot genoeg om jouw doelstellingen te ondersteunen? Je moet ook het concurrentielandschap in ogenschouw nemen en weten wie jouw belangrijkste concurrenten zijn. Analyseer wat hun en jouw zwakke en sterke punten zijn, evenals marktkansen en bedreigingen. Je wilt een duidelijk beeld hebben van de totale markt en hoe jouw bedrijf daarin zou passen.
Ga na of er vraag is naar jouw product of dienst
Is er een directe vraag naar jouw goederen of zal je klanten moeten informeren over de noodzaak van jouw product of dienst?
Begrijp uw potentiële klanten
Je moet een duidelijk idee hebben van wie jouw potentiële klanten zijn, inclusief demografische gegevens en bedrijfsgegevens als je B2B verkoopt.
Zork voor een zinvol marketing & sales plan
Een goed begrip van hoe je jouw potentiële klanten kunt bereiken en jouw marktaandeel kunt vergroten, is essentieel voor succes. Je moet met name weten welke marketing- en verkoopactiviteiten en -kanalen je moet ontplooien en hoe.
Zorg ervoor dat jouw businessmodel zal werken
Kan jouw businessmodel werken gezien de huidige markt en potentiële klanten? Dit wordt vaak over het hoofd gezien, maar veel start-ups mislukken omdat hun bedrijfsmodel simpelweg niet werkt.
Zoek financiering voor jouw bedrijf
Gaat het opzetten van je bedrijf een aanzienlijk bedrag kosten? Dit is een belangrijke factor voor het succes van jouw bedrijf, aangezien het afhangt van je middelen en je vermogen om indien nodig financiering te vinden, d.w.z. subsidies voor kleine bedrijven, business angels, durfkapitaal, factuurfinanciering of bankleningen.
4. Maak een ondernemingsplan
Op dit punt heb je het bedrijfsidee gekozen dat je in een bedrijf gaat omzetten, nu is het tijd om een bedrijfsplan samen te stellen waarin je in detail de doelstellingen van jouw bedrijf uiteenzet en hoe je van plan bent ze te verwezenlijken.
Een bedrijfsplan is een goede oefening om jouw gedachten te ordenen en het stelt je in staat jouw bedrijf op een gestructureerde manier te plannen, voor jezelf en zodat externe partijen zoals investeerders of partners kunnen begrijpen wat je probeert te bereiken en hoe.
Een goede planning vanaf het begin kan het verschil uitmaken tussen een succesvolle en goed uitgevoerde onderneming en een onderneming die mislukt. In dit gedeelte vind je aanwijzingen voor het opstellen van een goed ondernemingsplan.
Belangrijkste elementen van een ondernemingsplan
Jouw ondernemingsplan moet veel belangrijke elementen bevatten en een eenvoudige en duidelijke structuur volgen. Probeer altijd een ondernemingsplan te maken dat iedereen kan oppakken en kan begrijpen wat jouw bedrijf is, wat de doelstellingen zijn en hoe je van plan bent daar te komen; dit betekent dat het plan in duidelijke delen moet worden opgedeeld.
- Introductie
Een introductie is een inleiding tot jouw plan, de inhoud ervan en een overzicht van alles wat in jouw businessplan staat. Het moet de lezer in niet meer dan twee alinea’s een kort, bondig en duidelijk overzicht geven van wat jouw bedrijf is en wat je probeert te doen. - Inhoudsopgave
De lezers van jouw plan zullen vaak willen doorgaan naar specifieke delen die hen interesseren; een inhoudsopgave stelt hen in staat snel naar de juiste sectie te navigeren. - Bedrijfsmodel en producten/diensten
Hier moet u jouw bedrijfsmodel schetsen en aangeven welke producten, diensten en oplossingen je aanbiedt. - Klant, markt en concurrentie
In dit deel moet je een duidelijk inzicht geven in jouw ideale klant, de markt voor jouw product, dienst of oplossing (zorg ook dat jouw markt duidelijk gesegmenteerd is) en een inzicht in het concurrentielandschap, inclusief wie jouw concurrenten zijn en waar je je in de markt bevindt in vergelijking met hen. - Marketing en verkoop
In dit deel gaat het erom een duidelijk plan vanuit marketing- en verkoopperspectief te laten zien over hoe je jouw doelstellingen denkt te bereiken, of dat nu schaalgrootte, het genereren van inkomsten of een andere tactiek is. - Financiën en prognoses
Je wilt jouw huidige financiën laten zien en eventuele prognoses die je hebt voor het bedrijf in de toekomst. Wees altijd realistisch met financiële prognoses, je zult ze op een gegeven moment moeten kunnen onderbouwen! - Team
Voeg een kort deel toe over jouw huidige team, wie ze zijn en wat hun kwalificaties/ervaring zijn. Als je uitbreidingsplannen hebt voor het personeel, moet je die hier ook vermelden. - Samenvatting bedrijfsplan
Dit deel moet het geheel van jouw bedrijf en jouw bedrijfsplannen laten zien, door middel van belangrijke punten in opsommingsteken en met contactgegevens, zodat een lezer gemakkelijk contact met je kan opnemen.
Hoe schrijf je een businessplan?
Het schrijven van een ondernemingsplan als je begint, is vaak een ingewikkelde en soms overweldigende taak. Er zijn echter enkele gouden regels die je in acht moet nemen bij het schrijven en die je leven een stuk gemakkelijker zullen maken!
Houd het kort
Zorg ervoor dat je samenvat en jouw tekst zo kort mogelijk houdt, zodat jouw plan duidelijk is. Het helpt je om je ideeën te ordenen, maar het belangrijkste is dat het het voor externe partijen veel begrijpelijker maakt.
Zorg ervoor dat alles relevant is
Het is heel gemakkelijk en verleidelijk om irrelevante informatie in jouw businessplan op te nemen. Deze extra informatie maakt jouw communicatie meestal minder efficiënt en maakt het idee moeilijker te begrijpen.
Om irrelevant materiaal te verwijderen, moet je na het lezen van een deel van je plan nog eens snel nalezen. Wat niet relevant is of wat niet bijdraagt tot de essentie van dat deel van je plan laat je weg.
Controleer grammatica en spelling grondig
Als er ook maar een kans is dat externe partijen je business plan lezen, zorg er dan voor dat je spelling en grammatica foutloos zijn. Zoals bij elk document verlies je veel geloofwaardigheid en soms betekenis als er spel- en grammaticafouten in staan. Is dit niet je sterkste punt? Vraag dan hulp!
Maak een eenvoudige missieverklaring
Een missieverklaring moet beknopt uitleggen wat het algemene doel van jouw bedrijf is. De missie kan bijvoorbeeld zijn: de impact van plastic afval op het milieu verminderen.
Stel duidelijke doelstellingen op
Stel SMART-doelstellingen op door heel specifiek te zijn over wat je probeert te bereiken in het hele bedrijf en in afzonderlijke gebieden. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.
Geef aan hoe je daar gaat komen
Het klinkt eenvoudig, maar veel ondernemers zijn niet erg duidelijk over hoe ze hun bedrijfsdoelstellingen gaan bereiken. Zorg ervoor dat je grondig nadenkt en een manier creëert voor jouw bedrijf om van punt A naar B te komen.
Gebruik een realistische tijdlijn
Het opstellen van een realistische tijdslijn naast jouw activiteiten en doelstellingen is een kritische factor bij het opstellen van een business plan.
Hoe uw business plan opmaken en presenteren
Het juiste formaat van jouw plan kan van groot belang zijn voor de manier waarop het wordt opgevat en gebruikt. Hier zijn een paar tips over hoe je het beste formaat kunt bereiken.
- Opmaak ondernemingsplan
Maak je eerste document in Word, Google docs of Open Office, deze tools zijn gemakkelijk te gebruiken en je zult eindigen met een gemakkelijk bewerkbaar bestand. Je kunt ook Excel gebruiken om een duidelijke structuur te maken en bij te werken, dit helpt je om een goed overzicht van het plan te krijgen. Zorg ervoor dat u een thema gebruikt dat consistent is doorheen het hele document wat lettertypes, kleuren en ontwerpkenmerken betreft.
Als u een kopie aan een externe partij moet geven, exporteer het bestand dan altijd naar PDF, en zorg desgewenst voor professioneel grafisch materiaal (als u iets grafisch complex wilt ontwerpen, is Adobe InDesign hier perfect voor). - Hoe je jouw plan presenteert
Als je een presentatie van jouw plan gaat maken, moet je een PowerPoint/Keynote-versie maken. Het formaat van de presentatie zal verschillen van dat van je business plan, in die zin dat elke pagina één kernpunt moet bevatten met maximaal drie andere ondersteunende punten.
Gebruik eenvoudige afbeeldingen en concentreer je op wat je probeert over te brengen (vergeet niet dat je altijd een volledig ondernemingsplan kunt geven aan het einde van een presentatie aan alle partijen). - Houd jouw businessplan up-to-date
Jouw businessplan moet worden bijgewerkt als de omstandigheden en doelstellingen veranderen. Als jouw bedrijf nu loopt, is het onpraktisch om dit document voortdurend bij te werken, maar het moet in de loop van de tijd worden herzien en up-to-date worden gehouden. Afgezien van al het andere is het een goede reflectie over waar je begonnen bent en waar je nu staat.
Als je op zoek bent naar een manier om jouw vooruitgang te volgen ten opzichte van de doelstellingen, kan je het beste een tracker/planner bouwen op Excel of tools gebruiken zoals Asana of Trello.